Bu çalışma, her şeyden önce öğrencilerin Türk-İslam bilim insanlarını tanımadıkları gözlemine dayanır. Genellikle Galileo, Newton, Einstein gibi isimlere aşina olan öğrencilerimizin kendi geniş medeniyet havzalarınnda yetişen pek çok dehayı tanımadıkları görüldü. Bu nedenle çalışma, öğrencilerin Türk-İslam düşünce geleneği içerisinde yer alan belli başlı bilim insanları üzerinden kendi tarihi birikimlerini fark etmelerini ve mensup oldukları medeniyete ilişkin ön bilinç kazanmalarını sağlamayı amaçlamaktadır.
Dergi, iki yönlü bir okumayı birlikte sunmaktadır: Çalışma bir yönüyle tarihi süreç içerisinde kültür havzamızda insanlığın bilgi birikimine katkı sağlamış birçok bilim insanına ait önemli özet bilgilerin, diğer yönüyle de bilim insanlarını sınıf ortamında canlandıran/temsil eden öğrencilerin düşünce tarihine ilişkin paylaştıkları deneyimlerin derlemesinden oluşmaktadır. Bu proje süresi boyunca öğrencilerimizin öğrendikleri, şaşırdıkları, keşfettikleri, gururlandıkları pek çok tecrübeye tanıklık edeceksiniz. Dergimiz, kronolojiyi de göz önünde bulunduracak şekilde 8.y.y. ve 21.y.y. arasında yaşamış yirmi sekiz bilim insanının hayatını ve öğrencilerin anlatılarını kapsacak şekilde tasarlandı. Felsefe, matematik, fizik, kimya, tıp, astronomi, tarih, coğrafya, mimari, müzik gibi muhtelif alanlarda insanlığın ortak hafızasına katkı sağlayan çalışmalar yer almaktadır. Böylece öğrencilerin düşünce ve bilim tarihini bir süreklilik içerisinde kavramaları sağlanmaya çalışılmıştır.
Ziggurat adıyla yayına başlayan dergimiz her yıl mayıs-haziran aylarında farklı içerik üretimleriyle okul kültürünün oluşumuna ve öğrencilerimizin tarihe ilişkin doğru bilinç kazanmalarına katkı sağlayacak şekilde çalışmalar yürütecektir. Ziggurat 2023 mayıs ayında “Gökteki Yıldızlar” başlığıyla Türk-İslam Bilim İnsanlarını kapak konusu yapmıştır. Neden Ziggurat? Zigguratlar, insanlık tarihinin başlangıcını temsil etmesinin yanı sıra ekonomik, sosyal, kültürel ve bilimsel pek çok amacı birlikte barındırıan hiyerarşik bir zemine sahip yapılardır. Değişik katmanlardan oluşan zigguratların bilhassa bazı bölümlerinin okul (eğitim faaliyetleri) ve rasathane (bilimsel çalışmalar) olarak kullanılmış olması dergimizin çalışma alanlarıyla doğrudan örtüşmektedir. Dergimiz işleyeceği temaları belirlerken zigguratların eğitim ve bilimsel faaliyetler perspektifini esas alacaktır. Ayrıca Ziggurat ismindeki “Zİ” harflerinin okulumuzun ismini ima ettirmesi de bu ismi tercih etme nedenlerimiz arasında yer alır.
Derginin kapak tasarımı konusunda bizlere yardımcı olan Okul Müdürümüz Alper Aydın’a, ayrıca her zaman destek ve takdirlerini gördüğümüz okul idaresi ve meslektaşlarımıza teşekkürü bir borç biliriz. Son olarak çalışmayı inceleyen Sosyal Bilgiler Danışma Kuruluna değerli katkılarından dolayı şükranlarımızı sunarız.
Dergimize ulaşmak için tıklayınız.